- pusty koszyk -
0 szt.

Lovelec logo

Kto Stworzy艂 Marke Lovelec Wywiad

foto znacka lovelec komprim

Stanis艂aw Glac, nami臋tny kolarz, mi艂o艣nik prze偶y膰 adrenalinowych, pomys艂odawca i tw贸rca czeskiej marki rower贸w elektrycznych LOVELEC.

Kiedy zrodzi艂 si臋 pomys艂 na handlowanie rowerami elektrycznymi? Dlaczego w艂a艣nie rowery elektryczne?

Od 1990 roku zajmujemy si臋 wraz z moim m艂odszym bratem Czes艂awem handlem artyku艂ami papierniczymi i biurowymi, albumami fotograficznymi, ramkami fotograficznymi, przyborami do pisania i akcesoriami kreatywnymi. Moim wielkim hobby jest kolarstwo. Pr贸bowa艂em wymy艣li膰, w jaki spos贸b mo偶na by by艂o poszerzy膰 nasz膮 dzia艂alno艣膰 o bran偶臋 rowerow膮. W 2006 roku, w trakcie d艂ugiej rekonwalescencji po drugiej operacji kolana, bardzo brakowa艂o mi jazdy na rowerze. Jazda na klasycznym rowerze by艂a zbyt du偶ym obi膮偶eniem, wi臋c szuka艂em innych alternatyw - jedn膮 z nich by艂 w艂a艣nie rower elektryczny. W tym czasie rowery elektryczne w Czechach i w Polsce by艂y prawie niedost臋pne, natomiast rynek rower贸w elektrycznych na Zachodzie rozwija艂 si臋 bardzo szybko. Wtedy u艣wiadomi艂em sobie, 偶e chcia艂bym by膰 obecny przy tym, gdy rowery elektryczne pojawi膮 si臋 u nas.

Jaka by艂a droga od pomys艂u do stworzenia w艂asnej marki rower贸w elektrycznych?

Droga by艂a d艂uga i pe艂na przeszk贸d. Najpierw musia艂em przekona膰 mojego brata, kt贸ry by艂 bardzo sceptyczny wobec tego pomys艂u. Nie m贸g艂 zrozumie膰, 偶e znajdzie si臋 kto艣, kto b臋dzie chcia艂 je藕dzi膰 na rowerach elektrycznych?! Sportowcy z pewno艣ci膮 wybior膮 zwyk艂y rower, a ten, kto nie chce peda艂owa膰, wybierze skuter lub motocykl. Wkr贸tce jednak brat sam przekona艂 si臋 o tym, 偶e dzi臋ki rowerowi elektrycznemu mo偶na dojecha膰 dalej, wy偶ej, szybciej lub z mniejszym wysi艂kiem. Po dw贸ch latach dyskusji postanowili艣my rozpocz膮膰 sprzeda偶 rower贸w elektrycznych sprowadzanych od zagranicznych producent贸w. Od tego momentu (2008 rok) do produkcji w艂asnych rower贸w elektrycznych by艂a przed nami jeszcze d艂uga droga. T臋 podr贸偶 zako艅czyli艣my sukcesem i w 2010 roku za艂o偶yli艣my now膮 mark臋 czeskich rower贸w elektrycznych.

Co oznacza nazwa LOVELEC i co symbolizuje logo marki?

Nazwa LOVELEC (czytamy聽lavelek) powsta艂a poprzez po艂膮czenie dw贸ch angielskich s艂贸w聽LOVE i聽ELECTRIC, co mo偶na zinterpretowa膰 jako "mi艂o艣膰 do nap臋du elektrycznego". Chcieli艣my, 偶eby nazwa by艂a zrozumia艂a i uniwersalna dla wszystkich rynk贸w. Logo聽-LOVELEC+ symbolizuje akumulator, kt贸ry jest integraln膮 cz臋艣ci膮 ka偶dego roweru elektrycznego.

Jak przebiega opracowywanie i produkcja roweru elektrycznego?

Opracowywanie i produkcja ka偶dego nowego modelu to d艂ugi proces sk艂adaj膮cy si臋 z wielu zada艅. Ci膮gle 艣ledzimy trendy 艣wiatowe (w publikacjach, artyku艂ach, na targach itp.). Pierwsze pomys艂y, dotycz膮ce nowej kolekcji (nowych modeli), poprzedzaj膮 samotn膮 kolekcj臋 o oko艂o 2 lata (tzn. kolekcja na 2020 rok przygotowywana jest ju偶 od 2018 roku). Zaczynamy "zupe艂nie od zera", tzn. kompletujemy pierwotne projekty, kt贸re przewa偶nie zmieniaj膮 si臋 kilkakrotnie podczas ca艂ego procesu. Musimy wybra膰 wszystkie komponenty mechaniczne (przerzutki, hamulce itp.) i po艂膮czy膰 je z elementami elektrycznymi (umieszczenie silnika, typ i rozmiar akumulatora itp.). To wszystko musimy zakomponowa膰 do ca艂o艣ciowego dizajnu i przede wszystkim zapewni膰 funkcjonalno艣膰 roweru elektrycznego. Nast臋pnie wyprodukujemy pr贸bk臋 zaprojektowanego przez nas roweru elektrycznego. Taki pr贸bny rower elektryczny dok艂adnie testujemy i w razie potrzeby zmieniamy niekt贸re cz臋艣ci. Dopiero gdy jeste艣my w 100 % pewni, zaczynamy produkowa膰. Zam贸wimy wszystkie niezb臋dne cz臋艣ci, znajdziemy fabryk臋, w kt贸rej nast臋pnie sk艂adamy nasze rowery elektryczne. Ka偶dy rower elektryczny z艂o偶ony jest z kilkuset cz臋艣ci, wi臋c najpierw montujemy kilka wi臋kszych cz臋艣ci (z艂o偶onych z wielu mniejszych - takich jak np. kierownica ze wszystkimi komponentami - chwytami, wy艣wietlaczem, panelem sterowania, d藕wigniami hamulc贸w, manetk膮 przerzutki itp.), a nast臋pnie sk艂adamy wszystko w jedn膮 ca艂o艣膰.

Kto zajmuje si臋 opracowywaniem i produkcj膮 rower贸w elektrycznych?

Opracowywanie i produkcja, to zespo艂owa praca. Kompletnymi projektami i p贸藕niejsz膮 produkcj膮 zajmuje si臋 grupa 3-4 os贸b. Wi臋ksza grupa zajmuje si臋 kwestiami dotycz膮cymi dizajnu, funkcjonalno艣ci i testowania. Dzi臋ki temu otrzymujemy opini臋 od wi臋kszej ilo艣ci os贸b.

Jest Pan nami臋tnym kolarzem. Jaki s膮 Pana do艣wiadczenia osobiste z kolarstwem oraz elektrokolarstwem? Mo偶e podzieli si臋 Pan z nami r贸wnie偶 swoimi do艣wiadczeniami, osi膮gni臋tymi celami i prze偶yciami?

W kolarstwie zakocha艂em si臋 ju偶 jako ma艂y ch艂opiec. Z mego pierwszego roweru by艂em tak dumny, 偶e zabiera艂em go ze sob膮 wsz臋dzie, chocia偶 jeszcze nie umia艂em na nim je藕dzi膰.

Najd艂u偶sz膮 "wycieczk膮", jak膮 odby艂em na rowerze, by艂a pielgrzymka do Rzymu (ponad 2 000 km). Najwy偶ej wspi膮艂em si臋 do wysoko艣ci 4 100 m n. p. m. - to by艂o w Ameryce.

Je偶eli chodzi o zawody, to najtrudniejszy by艂 dla mnie wy艣cig "Ba艂tyk-Bieszczady", do kt贸rego musia艂em si臋 najpierw zakwalifikowa膰. Normalnie trasa wy艣cigu wynosi 1 008 km. Jednak w 2016 roku, kiedy bra艂em udzia艂 w tym wy艣cigu, organizatorzy zorganizowali edycj臋 specjaln膮 - 2 脳 1 008 km (tam i z powrotem), czyli 艂膮cznie 2 016 km (tak, by liczba kilometr贸w zgadza艂a si臋 z aktualnym rokiem). Te zawody by艂y trudne przede wszystkim z powodu z艂ej pogody - deszczu i zimna.

Mam te偶 jedno bardzo nieprzyjemne prze偶ycie, kiedy przejecha艂em ca艂膮 szeroko艣膰 drogi pod wp艂ywem mikrosnu i zatrzyma艂em si臋 o barierki po drugiej stronie drogi. Na szcz臋艣cie obesz艂o si臋 bez obra偶e艅, ale by艂o to dla mnie cenne do艣wiadczenie.

Je艣li chodzi o elektrokolarstwo, to tej pory nie mam jeszcze tak bogatych do艣wiadcze艅, jak z kolarstwem. Jazda na rowerze elektrycznym bardzo mnie fascynuje i wzbogaca. To dyscyplina nie tylko dla os贸b starszych, ale tak偶e dla ludzi m艂odych. Podoba mi si臋, 偶e ju偶 s膮 organizowane pierwsze wy艣cigi i zawody rower贸w elektrycznych. W przysz艂o艣ci mo偶e sam zdecyduj臋 si臋 na udzia艂 w takim amatorskim wy艣cigu.

Jakie s膮 Pana cele (osobiste i zawodowe) dotycz膮ce elektrokolarstwa i rower贸w elektrycznych?

Moim celem osobistym jest podr贸偶 z Czech do Mongolii, kt贸r膮 ju偶 powoli zaczynam organizowa膰.

W pracy od samego pocz膮tku mamy ten sam cel, tzn. produkowa膰聽rowery elektryczne bezkompromisowej jako艣ci w rozs膮dnej cenie. Stopniowo zacz臋li艣my produkowa膰 rowery elektryczne dla wszystkich grup wiekowych. Mo偶na wi臋c powiedzie膰, 偶e naszym celem jest produkcja聽rower贸w elektrycznych dla ca艂ej rodziny. Z pewno艣ci膮 chcemy dalej si臋 rozwija膰.

Jednym z naszych cel贸w jest tak偶e to, by nasza marka by艂a spostrzegalna na polskim, czeskim i s艂owackim rynku. Mog臋 powiedzie膰, 偶e z niewielkim kapita艂em, z ograniczon膮 ilo艣ci膮 informacji wst臋pnych, kt贸re mieli艣my, ale z ogromnym sercem, powoli osi膮gamy r贸wnie偶 ten cel.

INTERVIEW IN ENGLISH